نوشته شده توسط : javaneh

انکوباتور ها، دستگاه هایی هستند که اجزای چندگانه ای دارند که هرکدام وظایف مهمی در ایجاد شرایط مورد نیاز برای رشد و نگهداری میکروارگانیسم‌ ها و بافت ‌ها بر عهده خواهند داشت. قیمت آون آزمایشگاهی محفظه‌ی نگهدارنده کشت، با ساختار دوجداره از جنس استیل ضد زنگ، محیط داخلی را از محیط خارجی جدا می ‌کند و از نظر دما و رطوبت کنترل شده می باشد. سیستم کنترل دما با استفاده از هیتر های الکتریکی و سیستم سیرکولاسیون، دما را در تمام نقاط یکنواخت نگه می ‌دارد. سیستم کنترل رطوبت از طریق سنسور ها و یک مخزن آب مقطر فعالیت خود را آغاز می کند. همچنین وظیفه تبدیل آب به بخار و کنترل ورود آن به محیط را بر عهده دارد.

 همچنین، دستگاه هایی که به سیستم کنترل گاز ها مجهز هستند، از سنسور های اندازه‌ گیری سطح گاز ها برخوردار خواهند بود و ترکیب گازها را تنظیم می ‌کنند. این اجزا به صورت یکپارچه و هماهنگ با یکدیگر عمل کرده و شرایط محیطی مطلوبی را برای کشت و نگهداری انواع میکروارگانیسم ‌ها فراهم می ‌کنند.

در کل دستگاهای انکوباتور از واحدهای مختلفی تشکیل شده است که برخی از آنها عبارتند از:

 

  • محفظه اصلی

بدنه اصلی دستگاه انکوباتور متشکل از محفظه مکعب دو جداره با گنجایش 53 تا 600 لیتر است. دیواره خارجی از ورق های فولاد با پوشش رنگ الکترواستاتیک تشکیل شده در حالی که دیواره داخلی از استیل ساخته شده است. فضای بین دو دیواره با پشم شیشه پر شده است تا عایق دستگاه را فراهم کند. عایق از اتلاف گرما جلوگیری می کند و به نوبه خود باعث کاهش مصرف برق می شود و بدین ترتیب عملکرد روان دستگاه تضمین می شود.

 

  • درب

در تمام دستگاه های انکوباتور دربی برای بستن کابینت عایق بندی وجود دارد. درب نیز عایق بندی شده است. همچنین با شیشه ای ارائه می شود که مشاهده فضای داخلی دستگاه را در هنگام استفاده بدون ایجاد مزاحمت در محیط داخلی امکان پذیر می کند. یک دسته در قسمت خارجی درب وجود دارد که به باز و بسته کردن درب کمک می کند.

 

  • صفحه کنترل

روی دیواره خارجی دستگاه یک صفحه کنترل با تمام سوئیچ ها و نشانگرها وجود دارد که امکان کنترل پارامترهای دستگاه انکوباتور را فراهم می کند.

 

  • ترموستات

برای تنظیم دمای مطلوب دستگاه انکوباتور از ترموستات استفاده می شود. پس از رسیدن به دمای مورد نظر ، ترموستات به طور خودکار دستگاه انکوباتور را در آن دما حفظ می کند تا دما دوباره تغییر کند.

 

  • قفسه های سوراخ دار

برخی از قفسه های سوراخ دار به دیواره داخلی بسته شده اند که صفحات با محیط کشت روی آنها قرار میگرد. سوراخ های موجود در قفسه ها امکان حرکت هوای گرم در داخل داخل دستگاه را فراهم می کنند. در بعضی از دستگاه های انکوباتور ، قفسه ها قابل جابجایی هستند که باعث می شود قفسه ها به درستی تمیز شوند.

روش کار با دستگاه انکوباتور

استفاده از انکوباتور یک فرآیند کلیدی در آزمایشگاه‌ های علوم زیستی و تحقیقات بیولوژیکی است که نیاز به دقت و شناخت کامل نسبت به تنظیمات محیطی دارد. برای شروع، ابتدا دستگاه را در محیطی مسطح و خشک قرار داده و به منبع برق وصل کنید. سپس با استفاده از کلید پاور، دستگاه را روشن کنید. از ترموستات برای تنظیم دمای داخل دستگاه استفاده کنید. همچنین از عملکرد صحیح نمایشگر دیجیتال جهت نظارت دما، اطمینان داشته باشید. در این مرحله، می‌ توانید بستر کشت یا نمونه ‌های خود را داخل دستگاه قرار داده و درب را ببندید. اکنون با دقت، تنظیمات دستگاه را انجام داده و نظارت دائمی بر دما و شرایط محیطی را حفظ کنید. در پایان کار، دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید.

پس از ایجاد کشت ارگانیسم ها ، صفحات کشت باید در داخل دستگاه انکوباتور در دمای مطلوب و مدت زمان مورد نیاز قرار گیرند. در بیشتر آزمایشگاههای بالینی ، دمای معمول برای حفظ باکتریها 35-37 درجه سانتی گراد است.

 





:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: